Aug
18

«Ένας Πανηγυρικός και ένας Επικήδειος» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, με τον Βασίλη Βλάχο στο 3o Φεστιβάλ Θεάτρου «Ερμηνείες στην Ερμιονίδα», το Σάββατο 20 Αυγούστου 2016, ώρα 21:00

vlah sm Ο Βασίλης Κατσικονούρης συναντά το δάσκαλο των Ελλήνων θεατρικών συγγραφέων και σκηνοθετεί δύο κωμικούς μονολόγους του Ιάκωβου Καμπανέλλη, σε μία παράσταση με ερμηνευτή τον Βασίλη Βλάχο.

“Ο Επικήδειος”, ένα από τα τελευταία έργα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, σχολιάζει με καυστικό χιούμορ και σαρκασμό τη ματαιοδοξία των ανθρώπων και ιδιαίτερα των ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών που στο τέλος της ζωής τους ανάβει η σπίθα για υστεροφημία. Συγκεκριμένα παρουσιάζει το δράμα ενός συγγραφέα που πλησιάζοντας στο τέλος του, διαπιστώνει ότι δεν είχε την αναγνώριση που του άξιζε και προσπαθεί να γίνει γνωστός μετά θάνατον.
“Ο Πανηγυρικός” είναι μια πικρή κωμωδία. Η ημέρα που την λογάριαζε, ο κύριος σαν την μεγάλη ημέρα της ζωής του, την πιο λαμπρή εμφάνιση του δημόσιου βίου του, εξελίσσεται σε διασυρμό, σε γελοιοποίηση, σε ισόβια καταστροφή των ονείρων του. Και με υπαίτιο τον ίδιο του τον εαυτό, τον ευερέθιστο και ασυγκράτητο χαρακτήρα του, και τις καιροφυλακτούσες ευέξαπτες ενοχές του.

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Βασίλης Κατσικονούρης
Σκηνικά – Κοστούμια: Ανθή Σοφοκλέους
Ερμηνεύει ο Βασίλης Βλάχος

Διοργάνωση: ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ www.thoe.org.gr - www.artiki.gr
Συνδιοργάνωση: ΔΗΜΟΣ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ, ΠΕΡΙΦΕΡΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ
Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Κώστας Γεωργουσόπουλος
Συντονισμός Καλλιτεχνικών Σχημάτων: Τάσος Μπλάτζιος
Σύμβουλος Επικοινωνίας: Δανάη Σαλεπούλα, τηλ. 697 9796194, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


Το 3ο Φεστιβάλ Θεάτρου "Ερμηνείες στην Ερμιονίδα" μέσα από τη ματιά των ηθοποιών.

Βασίλης Βλάχος: «Ένας Πανηγυρικός και ένας Επικήδειος», Σάββατο 20 Αυγούστου 2016.
Ο Βασίλης Βλάχος και ο σκηνοθέτης Β. Κατσικονούρης μιλούν στην Τατού Δέδε.

dede sm

Η Τατού Δέδε είναι πιανίστα, χορεύτρια και ηθοποιός, κατάγεται από το Κρανίδι Αργολίδας και ζει, εργάζεται και δημιουργεί τα τελευταία έξι χρόνια στην Αθήνα. Ακόμα είναι ραδιοφωνική παραγωγός στον Street Radio.gr και γράφει συνεντεύξεις στο Refeel.gr και στο GreekPlayProject.gr

 

-Τι σας ενδιαφέρει να περάσετε από τους δύο αυτούς μονολόγους του Ι. Καμπανέλλη;
Β.Κατσικονούρης: «Εμένα μου προκάλεσε το ενδιαφέρον το γεγονός ότι υπάρχει μια ενότητα ανάμεσα στους δύο μονολόγους αυτούς. Παρά το γεγονός ότι γράφτηκαν, το ένα το 1974-75 και το άλλο το 1990, υπάρχει μεγάλη χρονική απόσταση μεταξύ τους, βρίσκω μία θεματική ενότητα γιατί και τα δύο έχουν να κάνουν με την ανθρώπινη ματαιοδοξία και υποκρισία σε επίπεδο χαρακτήρα, αν θέλεις, που ενσαρκώνει ο ηθοποιός. Από την άλλη μεριά,και σαν κόνσεπτ παράστασης μου αρέσει πολύ που είναι ένας πανηγυρικός και ένας επικήδειος. Δηλαδή, το πρώτο κομμάτι σηματοδοτεί μια πανηγυρική έναρξη και το άλλο ένα επικήδειο τέλος. Και τα δύο καταλήγουν, όμως, μαζί, σε ένα σπαραξικάρδιο κλαυσίγελο που, ίσως, και αυτό να είναι το πιο από κάτω, το πιο υπαρξιακό μήνυμα.»
Β. Βλάχος: «Εγώ θέλω να αναμετρηθώ με το κείμενο του Καμπανέλλη, το οποίο είναι διαχρονικό, και είναι ευτυχής συγκυρία που δούλεψα με τον Βασίλη Κατσικονούρη γιατί, μπορεί να μην είναι σκηνοθέτης πολλά χρόνια, αλλά έχει τον δικό του τρόπο να εμβαθύνει. Είναι συγγενικό πράγμα. Ένας συγγραφέας σκηνοθετεί έναν συγγραφέα. Εγώ, σαν ηθοποιός, προσπαθώ πάντοτε να προσεγγίσω το κείμενο, να γίνω ο ήρωας και όχι να βάλω τον Βασίλη Βλάχο στο έργο. Βοηθήθηκα πολύ και σ’αυτό από τον Βασίλη. Το κείμενο είναι σπουδαίο. Μ’αρέσουν αυτά τα έργα που έχουν το κωμικοτραγικό στοιχείο, την σάτυρα. Είναι από τα αγαπημένα μου και θα ήθελα πάντα να παίζω τέτοιους ρόλους που είναι στην κόψη του ξυραφιού μεταξύ κωμικού και τραγικού. Για το συγκεκριμένο πιστεύω ότι είναι έργο που θα το παίξω αρκετό καιρό.»
Β. Κατσικονούρης: «Κι εγώ θέλω να συμπληρώσω, για αυτό το κόνσεπτ που περιέγραψα προηγουμένως, του σπαραξικάρδιου και κλαυσίγελου, ότι ο Βασίλης είναι ο ιδανικός ηθοποιός για να το ενσαρκώσει. Έχει κάτι κλοουνίστικο, κάτι Φελινικό που σου δίνει μία λαβή σήμερα να πάρεις αυτά τα κείμενα, τα οποία είναι παλιά, και να τα δώσεις μέσα από αυτό το κλοουνίστικο στοιχείο που φέρει.»

-Κύριε Κατσικονούρη τι συμβαίνει με το ελληνικό θεατρικό έργο σήμερα; Τόσο στην Ελλάδα όσο και στην έξοδό του προς το εξωτερικό;
Β.Κατσικονούρης: «Για το εξωτερικό δεν έχω κάποια γνώμη. Δεν νομίζω ότι συμβαίνει και τίποτα. Κάποια έργα που και που ανεβαίνουνε. Κι εμένα έχουν παιχτεί κάποια έργα μου στο εξωτερικό, αλλά δεν βλέπω να υπάρχει μία συνέχεια. Δηλαδή, πάντα παραμένει κάτι σποραδικό και είναι, μάλλον, είδηση το ότι κάποια έργα παίζονται έξω. Δεν υπάρχει δηλαδή μία συνεχής ροή. Αυτό για να υπάρξει πρέπει να γίνει λίγο μεθοδευμένα και με μία στήριξη. Όσον αφορά το ελληνικό θεατρικό έργο στην Ελλάδα, σαφώς υπάρχει μια άνθηση. Γράφουνε πολλοί. Πολλά νέα παιδιά. Αυτό δημιουργεί, δεν ξέρω αν είναι καλά ή κακά έργα, μία κίνηση και ένα ενδιαφέρον το οποίο ξαναφέρνει την ανάγκη να ξαναέρθουνε μπροστά παλιότερα έργα. Οπωσδήποτε πιο γερά, πιο δοκιμασμένα. Δηλαδή από την στιγμή που αρχίζει να δημιουργείται ένα κοινό για το ελληνικό έργο, προκύπτει η ανάγκη αυτό το κοινό να τροφοδοτηθεί και με σίγουρα έργα. Όπως παλιότερων συγγραφέων, που ακόμα είναι και εν ζωή και εν δράσει. Όπως ο Διαλεγμένος ή η Λούλα Αναγνωστάκη ή όπως του Ιάκωβου Καμπανέλλη που παίξαμε εμείς απόψε. Τα οποία, κατά κάποιο τρόπο, δίνουν μια σιγουριά στον θεατή ότι θα δεί καλό έργο.»

Κύριε Βλάχο, τι ιδιαιτερότητες παρουσιάζει το είδος του μονολόγου για έναν ηθοποιό;
Β.Βλάχος: «Σαφώς και είναι δύσκολο είδος ο μονόλογος. Πάρα πολύ δύσκολο είδος γιατί πρέπει να παίξεις μόνος σου. Και στο συγκεκριμένο έργο, στον δεύτερο μονόλογο, έχει ένα τηλεφώνημα. Άρα πρέπει να φανταστείς τι λέει ο συνομιλητής σου για να απαντήσεις και να φαίνεται ότι όντως μιλάς με κάποιον. Ο μονόλογος, βέβαια, έχει την γοητεία ότι αν είναι καλός θα κάνεις ένα ρεσιτάλ. Αλλά σαφώς είναι το δυσκολότερο είδος θεάτρου. Από μια μεριά, έχει και την χάρη ότι είσαι εσύ υπεύθυνος για ότι γίνει. Όχι όπως σε παραστάσεις που με άλλους συναδέλφους δεν ταιριάζουν τα χνώτα μας, που λέμε, και είτε εσύ φταίς, είτε εκείνος ,κατεβαίνει το επίπεδο της παράστασης. Όταν είσαι μόνος σου, έχεις όλη την ευθύνη εσύ. Έχουν αναπτυχθεί, βέβαια, πάρα πολύ οι μονόλογοι σήμερα, και λόγω της οικονομικής κρίσης. Όπως στον πολυχώρο «Αλεξάνδρεια» που έχω στην πλατεία Αμερικής, αναγκάστηκα φέτος να κάνω μονόλογο. Μας οδηγεί και λίγο, ίσως, και η μοναξιά μας. Έτσι; Ίσως αυτή η μοναξιά, αυτός ο ατομικισμός που έχει αναπτυχθεί, μας κάνει να θέλουμε να κάνουμε ένα παραλήρημα μόνοι μας. Χωρίς να έχουμε κάποιον άλλον. Εξάλλου κάθε μέρα μονολόγους δεν κάνουμε; Όπου πάμε να μιλήσουμε, σε ένα καφενείο, ο καθένας λέει τα δικά του.»
Β. Κατσικονούρης: «Μονολογούμε παράλληλα!» (γέλια)

-Και μιας και το έφερε η κουβέντα πώς βλέπετε την κρίση σήμερα;
Β. Βλάχος: «Για την κοινωνία ας μιλήσουν οι αναλυτές.. εμείς είμαστε θύματα αυτού όλοι...»
Β. Κατσικονούρης: «Γίνεται τόση κουβέντα για την κρίση που δεν μπορείς να πείς συγκεκριμένα η κρίση είναι αυτό. Γιατί οι αιτίες της κρίσεις, πάλι, ήταν διαφορετικές από αυτές που πιστεύαμε πριν κάποιο καιρό. Ο άνθρωπος γενικότερα πάντα βρίσκεται σε κρίση. Απλώς οι οικονομικές δυσκολίες, γιατί είναι κατά βάση μια οικονομική κρίση αυτή, οξύνουνε, αν θέλεις, ή παροξύνουνε την μόνιμη ανθρώπινη υπαρξιακή κρίση. Δεν μπορεί κανείς να επιχειρηματολογήσει πάνω σε αυτό με όρους καλού ή κακού. Οπωσδήποτε, φέρνει στο προσκήνιο η κρίση, όλες μας τις δυνατότητες και τις αδυναμίες, σε παροξυμένη μορφή.»

-Ποια η εμπειρία σας από την φιλοξενία στο φεστιβάλ μας;
Β. Κατσικονούρης: «Α, τέλεια!»
Β. Βλάχος: «Θαυμάσια, καταπληκτική! Αγαστή συνεργασία είχαμε με όλους τους συντελεστές του χώρου και τους παράγοντες του Θεατρικού Όμιλου Ερμιονίδας.»

-Μία ευχή για το φεστιβάλ μας!
Β.Βλάχος: «Να μεγαλουργήσει! Να φτάσει να κάνει τα πρώτα δέκα χρόνια και μετά εδώ είμαστε πάλι...»
Β. Κατσικονούρης: «Εγώ δίνω και την ευχή να γίνει και διεθνές αυτό το φεστιβάλ, γιατί έχει όλη την υποδομή και έχει και αγάπη από τον κόσμο. Είδαμε σήμερα, ότι υπήρχε πολύς κόσμος και κόσμος που καταλάβαινε, ήξερε, συμμετείχε. Έχετε προσφέρει πολλά στον τομέα της θεατρικής παιδείας εδώ στην περιοχή. Και νομίζω ότι είναι έτοιμο το φεστιβάλ για πολύ περισσότερα πράγματα, και το αξίζει.»

H συνέντευξη σε pdf pointer right trans PDF Logo